Deppilicious

   "Är det inte mer rasistiskt att ta bort dockan från kalle ankas jul än att ha kvar den?".
Nej. Nej det är det inte. FÖR ATT de inte tog bort den för att "det var en mörkhyad docka". De tog bort den för att den var en nidbild av en mörkhyad så som de "kläddes ut" för att kränkas förr. Hur mörkhyade spökades ut med svart färg i ansiktet och röd på läpparna för att överdriva deras utseende så man inte skulle störas av det så mycket som skratta åt det, så såg världen ut och så hanterade man rasism. Förstår någon ens vilken brutalt hemsk laddning det är i det? Och sen säger folk "men vadå jag tyckte dockan var asrolig ingen brydde sig ens om att den såg ut som den gjorde". JAHA men gud vad skönt att du har så skön humor var vänlig ta den någon annanstans, man kan skratta åt tusen olika saker och att då tvunget ha kvar just detta är så himla fånigt eftersom det ligger så mycket historia bakom just den här nidbilden från kalle ankas jul. Jag kan tänka mig att många inte reagerade på dockans utseende eller vad den stod för, absolut till 100 %, men det är inte poängen. Poängen är vad den, trots allt, stod för och poängen är att trots att många så gärna önskar att vi levde i ett samhälle där man kunde skämta om kvinnor i köket och - vad vet jag - invandrare (som så många tycker är hilarious att skojjsaaa om) eftersom det är så befängt att det skulle vara verklighet, så är det en faktisk verklighet. Det är inte en befängd version av ett alternativt universum. Det är vad vi lever i. Främlingsfientlighet och kvinnoförtryck och så himla mycket hemskt. Att då ta ställning till något så diskret laddat i dagens samhälle, t e x "höhöhö kvinnor är så ömtåliga bäst att de stannar i köket så de inte börjar grina hööhöhö" bidrar ändå till det här samhället. EFTERSOM det är vårt samhälle och ca 99% (skoja, men alltså.) av alla som skulle höra skämtet skulle svara "HÖHÖHÖ rooooligt" snarare än svara "det var ju en tråkig icke genusanalytisk, patriarkal syn du har på världen du vet att patriarkatet förstör allt för alla och avsaknad av analys likaså?". Ingen reflekterar. Ingen analyserar. Det gör mig så ledsen för det är det som skapar allt det konstiga, förutfattade och leder till en himlans massa hat från olika håll - oftast oprovocerat.
   Om jag fick göra en enda skillnad i världen skulle jag injicera alla med empati, medmänsklighet, analys, reflektion. De egenskaperna. För skillnaderna som skapas skapas av människor som inte kan tänka sig in i någon annans sits. Vi måste börja kunna det. Jag vet bara inte hur.

Kommentarer
Postat av: Anonym

visste inte att dockan hade en annan betydelse, trodde dom bara tog bort hen för den var mörk..

2013-01-03 @ 17:48:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0