Women Of Color

   Jag tycker att nästan alla feministiska texter som skrivs och sprids starkt saknar perspektivet av hur det är att vara en kvinna som inte är vit. Det är alltid vit. Alla är alltid vita. Man tar upp viktiga problem men det är klart att man ändå måste kunna få kritisera och vilja förbättra dessa medier som tar upp viktiga problem. Ex girls som alla kastar kärlek på. Det är ok för det är säkert en sjukt bra serie som tar upp livsviktiga saker (har bara sett fragment av ett avsnitt så det är därför jag säger "det är säkert") men glöm inte att för en icke-vit kvinna så blir förtrycket också en rasism som läggs på kvinnohatet eller som liksom flätas ihop, rasismen och kvinnohatet liksom har en demonbebis som förtrycker. Det är klart att det finns feminister som är medvetna om rasism-perspektivet MEN den enda jag sett som är det och är vit är kakan hermansson annars gäller det gamla vanliga "måste uppleva för att försvara" och således tänker inte vita kvinnor i regel på WOCs dubbla förtryck som är sjukt relevant i feminismen precis som män inte tänker på feminismen som är sjukt relevant i Att Vara En Människa. Och texterna som sprids mycket (och gud vad glad jag är över feministiska texter som sprids) berör aldrig WOCs.
 
   Shape up feminister!! Feminismen handlar om så mycket mer än en själv. Den handlar om allt. Den försvarar och skyddar och kämpar för alla, glöm aldrig det? Blev ledsen när Clara Henry AKA den mest älskade feministen pga så skön fick kritik för att hon dragit ett skämt som drev med asiater. Och en asiatisk kvinna tog upp hur dåligt det var mot henne (Taggen/Angela Larsson var kvinnan, texten finns säkert på internet någonstans). Och Clara ba "nej jag gjorde inget fel nu överdriver du men om du vill ha en förklaring får DU komma till MIG". Och bara totalt uteslöt denna kvinnas upplevelse (en upplevelse som WOCs får i ansiktet varje dag) om att ha bivit ledsen av en rasistisk kommentar för att CLARA SOM VIT KVINNA VET JU BÄTTRE OM HENNES KOMMENTAR UPPFATTAS SOM RASISTISK AV DEN UTSATTA MÅLGRUPPEN PRECIS SOM MÄN VET BÄTTRE VAD SOM UPPFATTAS SOM SEXISTISKT AV OSS. Sånt gör mig ledsen. Disclaimer: Clara är ej rasist? Var inte dumma i huvudet? Det är ej det jag säger? Men hon kan likväl säga en rasistisk grej och sedan vägra medge det rasistiska pga är för varm och gosig i sin privilegium av att faktiskt ändå vara vit. Och det är inte skämtet i sig så mycket som principen av att dra ett skämt som berör någon i en mer utsatt grupp illa och sedan vägra erkänna att man gjort fel när denna person försöker göra sin röst hörd. Aka vad Henry får uppleva varje gång hon säger åt en kille att inte dra ett sexistiskt skämt och får som svar att "haha nu överdriver du nog lite".
 
   Jag blir ledsen av att jämföra saker med Män på detta sätt men jag blir ännu ledsnare av hur WOCs glöms bort i den feministiska diskussionen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0